۱۳۹۲ تیر ۱۱, سه‌شنبه

ادوارد اسنودن در مصاف با هیولای وحشتناکی به نام دولت و دستگاه های جاسوسی و امنیتی آن



ادوارد اسنودن دولتهای مدعی دموکراسی و دولتهای مدعی مبارزه با امپریالیسم را با چالش و رسوایی جدی روبرو کرده است و برای آنان آزمونی سخت در این برهه خاص تاریخی نزد افکار عمومی مدافع خود رقم زده است.دخالت و سرکشی پیش اندازه دولتها در زندگی خصوصی مردم در سرار دنیا که تبدیل به یک فاجعه بشری شده است و ادوارد اسنودن تنها گوشه کوچکی از آن را به وجدان های بشری و افکار عمومی گوشزد کرد که نشان می دهد هیولای وحشتناکی به نام دولت و دستگاه های جاسوسی و امنیتی آن چگونه حریم خصوصی و شخصی افراد و آزادی های آنها را برای حفظ منافع قدرت و سرمایه داری و دولت به بازی گرفته اند و تاکنون هر وقت آنارشیستها بی دولتی را تبلیغ کرده اند با توجه به تبلیغات رسانه ای و افکار سازی دولتها آن را فاجعه آمیز می نامیدند حال آنکه مردم در فاجعه وجود دولتها زندگی می کنند فقط به عمق فاجعه آگاه نبوده اند و امید داریم که فقط به آن عادت نکنند و برای آزادی فردی خود ارزش بیشتری قائل شوند و آن را با هیچ چیزی معامله نکنند.

 ادوارد استودن" اوایل ماه ژوئن 2013 اطلاعات مربوط به شبکه عظیم جاسوسی دیجیتال آمریکا٬ موسوم به برنامه "پریسم" را در اختیار روزنامه‌های گاردین و واشنگتن ‌پست قرار داد. اسنودن در این باره گفته بود که افشای "بزرگترین عملیات جاسوسی در تاریخ بشر" در جهت "حراست از آزادی‌های اساسی مردم" در سراسر جهان است. " گفته می‌شود "آژانس امنیت ملی آمریکا با برنامه PRISM همه مکالمات تلفنی شهروندان آمریکا و دیگر کشورهای جهان را کنترل می‌کند و گذشته از آن به رهگیری ارتباطات دیجیتال و سرویس‌های آنلاین٬ از جمله در گوگل٬ فیس‌بوک٬ اپل٬ مایکروسافت٬ یاهو٬ اسکایپ و... می‌پردازد."ادوارد اسنودن می‌گوید  " بابت کاری که در NSA انجام می‌داده سالانه ۲۰۰ هزار دلار دریافت می‌کرده٬ اما با این حال زندگی خود را قربانی و همه پل‌های پشت‌سرش را خراب کرده تا از مرگ حریم خصوصی و آزادی اینترنت و حقوق دیجیتال به دست دولت آمریکا جلوگیری کند."
 ادوارد اسنودن " که اسنادی را در مورد شنود و کنترل ارتباطات از سوی سرویس‌های امنیتی آمریکا  افشا کرده،  از ۲۱ کشور تقاضای پناهندگی کرد.
 وی از کشورهای اتریش، بولیوی، برزیل، چین،کوبا، فنلاند، فرانسه، آلمان، هند، ایتالیا، ایرلند، هلند، نیکاراگوئه، نروژ، لهستان، روسیه، اسپانیا، سوییس و ونزوئلا درخواست پناهندگی کرده است.پیشترنیزاسنودن از کشورهای اکوادور و  ایسلند نیز درخواست پناهندگی کرده بود.
 در واکنش به این گزارش‌ها، مقام‌های اروپایی حتی تهدید کرده‌اند که مذاکرات آتی تجارت آزاد با آمریکا را به حال تعلیق  دربیاورند. برخی از  نمایندگان پارلمان اروپا همچنین خواستار تعلیق تبادل اطلاعات بانکی و اطلاعات مسافران با آمریکا شده‌اند. در همین حال سبزهای پارلمان اروپا  و حزب سبز فرانسه خواستار اعطای پناهندگی به اسنودن شده‌اند.

آمریکا با باطل کردن گذرنامه اسنودن از دیگر کشورها خواسته است که به این شهروند آمریکایی  پناهندگی ندهند.در پاسخ به درخواست پناهندگی  ادوارد اسنودن، برزیل اعلام کرد که به درخواست پناهندگی در سفارت برزیل در مسکو پاسخی داده نمی‌شود.

هند نیز گفته است که این درخواست را بررسی کرده و دلیلی برای موافقت با آن نیافته است.

هلند ضمن تایید دریافت درخواست پناهندگی گفته است که پناهجو باید در خاک این کشور درخواست بدهد.

نروژ اعلام کرده درخواست پناهندگی رد شده و پناهجو باید درخواست خود را در خاک این کشور ارائه کند.

لهستان نیز اعلام کرد که درخواست اسنودن روند اداری را طی نکرده است و اگر هم  این رویه درست طی شده بود پاسخ مثبت بعید به‌نظر می‌رسید.

در همین حال شماری از کشورها نظیر بولیوی، آلمان و ایتالیا گفته‌اند که درخواست اسنودن را بررسی می‌کنند.

گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان گفته است که درخواست پناهدنگی «مطابق قانون» بررسی می‌شود اگرچه وی اظهار داشت که بعید می‌داند درخواست وی پذیرفته شود.

وزارت خارجه ایتالیا می‌گوید پاسخ رم بستگی به ارزیابی دولت خواهد داشت.

 اتریش، فنلاند، ایسلند و اسپانیا  ضمن تایید دریافت این درخواست گفته‌اند که  درخواست‌کننده باید در خاک این کشورها تقاضای پناهندگی بدهد و در غیراین صورت پاسخی نخواهد گرفت.

فرانسه می‌گوید که هنوز درخواست رسمی‌ از سوی اسنودن برای پناهندگی دریافت نکرده است. سخنگوی وزارت خارجه فرانسه می‌گوید در برخی مواقع فرانسه مدرکی موقتی برای سفر افراد پناهجو صادر می‌کند که به خاک فرانسه برسند و سپس تقاضای پناهندگی بکنند.

سوییس در زمره کشورهایی است که می‌گوید هنوز از درخواست پناهندگی اسنودن اطلاعی ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرده که از درخواست پناهندگی اسنودن اطلاعی ندارد.

ایرلند ضمن خوددداری از تایید دریافت این درخواست گفته است کسانی می‌توانند پناهندگی بگیرند که در خاک این کشور باشند."


باراک اوباما،" روز سه شنبه 02.07.2013 و در جریان دیدار خود از تانزانیا، در پاسخ به واکنش های مقامات اروپایی گفت: “فکر می کنم باید تصریح کنیم که نه فقط سرویس اطلاعاتی ما، بلکه هر سرویس اطلاعاتی حتی سرویس اطلاعاتی اروپا، آسیا، و هر جایی که در آن یک سرویس اطلاعاتی وجود دارد یک چیز انجام می دهند. آنها سعی می کنند دنیای پیرامون را بهتر درک کنند و آنچه را در پایتخت های جهان از طریق اخبار نیویورک تایمز و ان بی سی قابل پیگیری نیستند، از طریق این منابع به دست می آورند”."

 پال لون ست،" معاون وزیر دادگستری و امنیت ملی نروژ، ضمن تایید خبر درخواست پناهندگی آقای اسنودن، گفت: “مقامات نروژ بصورت تئوریک می توانند به هر کسی، بنا به دلایل مربوط به سیاست خارجی، پناهندگی بدهند. اما در این مورد خاص، من هیچ دلیلی برای اعطای پناهندگی نمی بینم.”"

 ولادیمیر پوتین،"اندن آقای اسنودن در این کشور را به عدم انجام فعالیتهایی که باعث ضربه زدن به منافع شریک آمریکاییش عنوان کرده، مشروط کرده است."


پاینوشت : لینکهای مرتبط

ادوارد اسنودن درخواست پناهندگی از روسیه را پس گرفت

۶ نظر:

  1. دوست من باید توجه داشت که دموکراسی و حقوق بشر زمانی که به دست دولت ها افتاد و یا سیاسی شد دیگه دموکراسی و یا حقوق شهروندی نیست دولت های حال حاضر فقط از مذهب حقوق بشر و ... به عنوان ابزاری استفاده میکنند برای بدست آوردن منافعشان که در حال حاضر بیشتر منافع شخصی یا باندی است. تفاوتی ندارد که اسنود به یک کشور سوسیالیستی پناه ببره یا اسلامی یا سرمایه داری چون تمامی این نظام ها در حال حاضر منافعی مشترک دارند که شامل سرکیسه کردن مردم میباشد

    پاسخحذف
  2. چه ربطی به دموکراسی داره؟ این آدم دزدی کرده و تحت تعقیبه، معلومه که نباید بهش حتی اجازه ورود بدن، چه برسه به پناهدگی

    پاسخحذف
  3. بذری که آقاي سنودن کاشته در قلب های میلیونها جان شیفته بار خواهد داد وافشاگری های او راه گذر از تاریکی به سوی روشنایی را صاف تر خواهد کرد . انسان های باوجدانی مانند او قهرمان های این دوره میباشند.ممنون به خاطر ترجمه و نشر این مطلب.

    پاسخحذف
  4. شهرام عزیز, شما شاهد بودی که دزدی کرده با مدرک داری یا در دادگاهی اثبات شده یا اعتراف کرده است ?

    پاسخحذف
  5. ممنون صادق عزیز و من هم با شما موافقم

    پاسخحذف