۱۳۹۲ آبان ۲۲, چهارشنبه

بررسی جریانات ارتجاعی اسلامگرایان در سیستان و بلوچستان و رابطه آنها با اسلامگرایان افراطی فعال در سوریه


 جریان ارتجاعی اسلامگرایان جیش العدل شاخه ایرانی کدام یک از جریانات اسلامگرایان افراطی سوریه محسوب می شود?
برای پاسخ دادن به این سئوال ابتدا باید جریانات موجود اسلامگرایان ارتجاعی و افراطی سوریه را بررسی کنیم و سپس به تاریخچه جیش العدل و عملکرد کنونی آن بپردازیم و پس از شناختی نسبی به بررسی اشتراکات جیش العدل با یکی از جریانات اسلامگرای سوریه که نزدیکتر است  و دلایل و شواهد اثباتی خود را برای بیان این سناریو همکاری مطرح کنم.

 جایزۀ صد میلیون تومانی توسط جریان اسلامگرایان جیش العدل برای قتل دادستان رژیم جنایتکارزاهدان و امکانات تسلیحاتی و تبلیغاتی نشان از پشتیبانی منابع مالی دولت های اسلامی متخاصم با ایران در سوریه دارد اما سئوال این است که احتمال همکاری و نزدیکی جیش العدل در حال حاضربا کدام جریان اسلامگرای سوری بیشتر است?
ابتدا به بررسی تاریخچه جیش العدل می پردازیم.
گذشته جیش العدل و حرکت انصار ایران به جندالله برمی گردد.
در ویکی پدیا می خوانیم که خبرگزاری آسوشیتد پرس در گزارشی از جمله اعلام کرده بود که جندالله  به جنگجویان ضد شیعه مرتبط با عربستان هم نزدیک شده‌است.
پس از دستگیری عبدالمالک ریگی رهبر جندالله درسال 88 و اعدام اودر سال 89 طبیعتا ضرباتی رژیم به تشکیلات جندالله وارد کرد که دیگر نتوانستند تحت تشکیلات قدیمی جندالله خود را سازماندهی کنند.
حرکت انصار ایران یکی از شاخه‌های منشعب‌ شده از گروه  جندالله بوده که پس از دستگیری عبدالمالک ریگی و انفعال در میان سایر اعضاء این گروه، از آن جدا شده است و در آذر ۱۳۹۰ اعلام موجودیت نموده است. این گروه نخستین عملیات خود را در سال۱۳۹۱ به انجام رساندند.ضمنا شاخه فرهنگی حرکت انصار "الفاروق"نام داشته است.( توجه شود که از کلمه فارق درچند گروه استفاده شده است)

"عبدالستار دوشوکی" در سال 1391  در مورد  "حرکت انصار ایران"  گفت: «این گروه ظاهرا انشعابی از "جندالله" است که  اعلام موجودیت کرد. در‌‌ همان زمان گروه دیگری بنام "جیش الحسین" نیز اعلام موجودیت کرد.(البته فقط یک اعلام موجودیت داشته است در سال 1390 و تاکنون هیچگونه فعالیتی ظاهرا نداشته است. ضمنا این احتمال وجود دارد که جیش الحسین اکنون همان حرکت انصار ایران است در صورتی که حرکت انصار هنوز فعالیت مستقل داشته باشد و وارد تشکیلات جیش العدل نشده باشند)  جندالله بر علیه این دو گروه اعلامیه ای صادر کرد مبنی بر اینکه این دو گروه نا‌شناس هیچ ربط و ارتباط تشکیلاتی با جندالله ندارند.»

 

وی در ادامه افزود: «گروه جندالله چون در غرب رسما به عنوان یک گروه تروریستی اعلام شده، در نتیجه آن‌ها ناچارند تحت عناوین دیگری به فعالیت خود ادامه بدهند. احتمال دارد که تغییر نام و انتشار اعلامیه در نفی ظاهری دیگری، نوعی استراتژی استتاری برای ادامه مبارزه باشد. اگرچه اسم رهبر حرکت انصار یعنی "یاسر مسکوتانی" با اسم رهبر جندالله یعنی "محمدظاهر نارویی" کاملا فرق می‌کند.»
ضمنا یکی از نقاط اشتراک حرکت انصار ایران و جیش العدل آموزش نظامی به کودکان حدود زیر سن 12 سال است که در تصاویر و عکس ها قابل مشاهده هستند که معلوم نیست که هر دو در هم ادعام شدند یا 2 تشکیلات جدا هستند?

 سازمان ارتجاعی جیش العدل  و حکومت ارتجاعی جمهوری اسلامی به مبارزه تروریستی با یکدیگرمی‌پردازند. این گروه بعد از نابودی جندالله، با سازمان‌دهی مجدد نفرات آن، شروع به فعالیت و اعلام موجودیت کرد. رهبری این گروه را عبدالرحیم ملازاده ملقب به «صلاح‌الدین فاروقی» فردی از اهالی راسک به عهده دارد.این جریان اسلامی اولین عملیات خود را در آبان 1392 انجام داد. ویکی پدیا : عبدالرحیم ملازاده معروف به أبو المنتصر البلوشي یا دکتر ملازاده (زاده ۱۳۳۷ خورشیدی) نویسنده، پژوهشگر و از عالمان سنی سیستان است. وی از مبارزان با جمهوری اسلامی ایران و از مجریان و پایه گذاران شبکه وصال فارسی می‌باشد و برادر عبدالعزیز ملازاده است ( عبدالعزیز ملازاده (۱۲۹۵ سرباز - ۱۳۶۶ مشهد) از علمای اهل سنت، عضو مجلس خبرگان قانون اساسی و برادر عبدالرحیم ملازاده  است. ) وی در سال ۱۹۷۹ م در دانشگاه اسلامی مدینه قبول شد. برای تکمیل تحصیلات به دمشق رفته و در سال ۱۹۸۴م از دانشکده شریعت دانشگاه دمشق فارغ التحصیل شد. فوق لیسانس را از دانشکده امام اوزاعی در بیروت گرفته و پایان نامه‌ای با عنوان: «تحول الفکر الإسلامی فی إیران من السنة إلی الشیعة خلال العهد الصفوی» نوشت. وی همچنین مؤسس «جامعه اهل سنت ایران» در لندن می‌باشد.(پس با توجه به این بیوگرافی جنگ تروریستی مابین عالمان مذهبی سنی در سیستان و بلوچستان و شیعه به رهبری خامنه ای و شرکا در حال گسترش است)

احتمال نزدیکی جیش العدل (در ایران) به لشکرتوحید و گردان های فاروق و لشکر داوود (در سوریه) بسیار زیاد است.
احتمال نزدیکی حرکت انصار ایران  و جیش الحسین(در ایران) به گردان های انصار الاسلام و لشکرجیش المسلمین (در سوریه) یا حتی احتمال نزدیکی به جبهه النصره وابسته به القاعده ( با توجه به ادبیات مشترک مانند حکومت رافضی صفوی که نسبت به رژیم جنایتکار اسلامی اطلاق می کنند واعتقاد به عملیات استشهادی) را دارند.

 سبک ساخت ویدئو های مربوط به عملیات های جیش العدل بسیار به ویدئوهای لشگر داوود شبیه است و نشان از نوعی نزدیکی و همکاری است.باید توجه داشت که لشگر داوود همان نیرویی بود که با نیروهای سپاه درگیر شدند و پس از کشته شدن فرماندهان و اعضای سپاه پاسداران آنگاه ویدئوهای داخلی سپاه پاسداران در سوریه به دست آنان افتاد.
اکنون به جریانات اسلامی موجود در سوریه می پردازیم تا نشان دهیم که این بررسی ها با توجه به تنوع احزاب اسلامی در سوریه کار دشواری بوده است و همچنین این مطلب منبعی باشد برای بررسی و تحقیقاتی که در آینده صورت می دهیم و تلاش می کنیم که اشتباهات احتمالی آن را تا حد ممکن برطرف و ادیت کنیم.

 طبقه بندی انواع گروه‌های مسلح مخالف سوریه ( منبع سایتهای اطلاعاتی و امنیتی رژیم)

1- گروه‌های عمده‌ای که از چند گروه کوچک‌ تر تشکیل شده است؛

جبهه اسلامی سوریه
فرمانده: ابو عبدالله الحموی
این گروه در دسامبر 2012 مدعی شد که از 25 هزار شبه‌ نظامی تشکیل شده است.
اتحادی از سلفی‌های تندرو که در دسامبر2012 ایجاد شد و بودجه خود را از روحانیون محافظه کار خلیج فارس تهیه می‌کند. این گروه خود را از ارتش آزاد سوریه که تحت حمایت غرب است جدا می‌داند و در رابطه خود با جبهه النصره بسیار با احتیاط برخورد می‌کند. این گروه برخلاف ارتش آزاد سوریه و جبهه آزادیبخش اسلامی سوریه، درجه‌ای از انسجام داخلی و هماهنگی ایدئولوژیک قابل توجهی از خود نشان داده و مدعی ایجاد دولت اسلامی براساس قوانین شریعت شده است.
زیرمجومه: احرار الشام که برجسته ترین گروه جبهه اسلامی سوریه است، گردان "حق"(حمص)، "گردان‌های حق" (شمال حما)، انصار الشام(شمال لاذقیه) و "ارتش توحید"(دیر الزور)
 
ارتش آزاد سوریه
فرمانده: ژنرال سلیم ادریس
تعداد اعضا: ادعاهای مختلفی مطرح شده، اخیرا در ژوئن 2013 ادریس مدعی شد که فرمانده 80 هزار شبه‌نظامی است.
این گروه که به "شورای عالی نظامی"  نیز معروف است در دسامبر 2012 پس از اعمال فشار غرب و کشورهای عربی ایجاد شد و به دنبال مطرح کردن خود به عنوان شاخه نظامی گروهی از مخالفان خارج نشین بود. کمک‌های مالی خارجی به فرمانده‌هان ارتش آزاد سوریه از جمله گروه فرمانده‌هان قدرتمند جبهه آزادیبخش اسلامی سوریه تحویل داده می‌شود، اما این فرماندهان کنترل عملیاتی نیروهای خود را آزادنه در دست دارند و به همین دلیل ادریس بیشتر یک سخنگو است تا رهبر نظامی. ادریس خود که گرایش‌سکولار دارد در حالی فرمانده ارتش آزاد سوریه است که بسیاری از جناح‌های آن را نیروهای اسلامگرا تشکیل می‌دهند.
زیر مجموعه: گردان‌های فاروق، گردان توحید، گردان‌های سقور الشام، گردان شهدای سوریه
 

جبهه آزادیبخش اسلامی سوریه
فرمانده: احمد عیسی الشیخ( از گردان صقور الشام)
دبیرکل: زهران آلوش( از گردان السلام)
تعداد اعضا: سخنگوی این گروه در ژوئن 2013 مدعی شد، بین 35 تا 40 هزار شبه‌نظامی عضو آن هستند.
جبهه آزادی بخش سوریه یک گروه اسلامگرای بی‌نظم است که در دسامبر 2012 تشکیل شد و در حدود 20 گروه مسلح از جمله گروه‌های پرنفوذ فاروق و توحید تشکیل شده است. جبهه آزادیبخش اسلامی سوریه در دسامبر 2012 به ارتش آزاد سوریه ملحق شد و هم اکنون قدرتمندین جناح آن است. 

2- گروه‌های کوچک
 

گردان‌های فاروق
فرمانده: اسما جنیدی
تعداد اعضا: بنا برگفته سخنگوی این گروه در حال حاضر در حدود14 هزار شبه‌نظامی عضو آن است
عمده فعالیت آن در حمص است و حضور قابل توجه‌ای در مرز ترکیه و سوریه دارد.
 


جبهه النصره
فرمانده: ابو محمد جولانی
تعداد اعضا: هزاران نفر و بیشترین شبه‌نظامیان خارجی جذب این گروه شده‌اند.
جبهه النصره از اواسط 2011 به صورت محرمانه شروع به سازماندهی خود با کمک القاعده در عراق کرد و به خاطر انجام  حملات انتحاری معروف شد.
 

جنبش اسلامی احرار الشام
فرمانده: ابو عبدالله الحموی
عمده فعالیت آن در شمال سوریه، ادلب، حما و حلب است.
تعداد اعضا: احتمالا10 هزار شبه‌نظامی
احرار الشام احتمالا بزرگترین گروه سلفی در سوریه است و در اوایل تابستان 2011 در منطقه حما تشکیل شد
 

گردان‌های شهدای سوریه
فرمانده: جمال معروف
تعداد اعضا: جمال معروف در دسامبر 2012 ادعا کرد بیش از 18 هزار شبه‌نظامی را تحت امر خود دارد، اما به نظر می‌رسد این گروه در نهایت10 هزار عضو داشته باشد.
عمده فعالیت این گروه در ادلب و جبل الزاویه است، در اصل نام این گروه شهدای جبل الزاویه بود اما به دلیل جاه‌طلبی جمال معروف در اواسط 2012 به شهدای سوریه تغییر نام داد.
 

گردان اسلام
فرمانده: زهران آلوش
تعداد: هزاران نفر
این گروه عمدتا در اطراف دمشق فعال است و  توسط خانواده آلوش از دوما واقع در جنوب دمشق ایجاد شد، پدر زهران آلوش در عربستان زندگی می‌کند، زهران در سال 2009 توسط دولت زندانی شد و پس از آزادی از زندان در اواسط 2011 گروه خود را تشکیل داد. این گروه به دلیل بمب گذاری در دفتر امنیت ملی سوریه در جولای 2012 معروف شد.
 
گردان توحید
فرمانده کل: عبدالعزیز سلامه
فرمانده نظامی: عبدالقادر صالح
تعداد: بنابر ادعای این گروه در حدود 11 هزار نفر و عمده فعالیت آن در حلب است.
 


گردان‌های سقور الشام
فرمانده: احمد عیسی الشیخ
تعداد: در حدود 10 هزار نفر
عمده فعالیت آن در جبل الزاویه و ادلب است

یکی از خوانندگان دیدبان (وابسته به برادران قاچاقچی سپاه پاسداران/اطلاعات سپاه) می نویسد :
تنها گروه وابسته به القاعده جبهه النصره هست البته گروه های سلفی جهادی نیز وجود دارند که وابسته به القاعده نیستند که می توان جبهه اسلامی سوریه رو نام برد

این جبهه شامل این گردان ها می شود که هر کدام در مناطقی از کشور سوریه می جنگند.

حرکت اسلامی احرار الشام(آزادگان شام) که در همه استان های کشور سوریه حضور دارد.

لواء الحق(لشکر حق) (در حمص)

حرکت الفجر الإسلامیه (در حلب و حومه آن)

جماعت الطلیعه الإسلامیه (در حومه ادلب)

گردان انصار الشام (در لاذقیه و حومه آن)

گردان مصعب بن عمیر (در حومه حلب)

جیش التوحید (در دیر الزور)

گردان صقور الإسلام

گردان الإیمان

گردان حمزه بن عبد المطلب( در دمشق و حومه آن)

این حرف گزارش شما هم غلطه

ارتش آزاد سوریه قدرتمندترین واحد نظامی مخالفان نیست و نمی توان آن را ستون فقرات حرکت مسلحانه دانست

قدرتمندترین واحد نظامی مخالفان هم اکنون جبهه آزادسازی سوریه(جبهه تحریر سوریا الاسلامیه)هست که از هیچ فرماندهی مشترکی در خارج از سوریه پیروی نمی کنه و میشه گفت به صورت مستقل عمل می کنند

از تعداد دقیق اعضای آن اطلاع دقیقی ندارم اما گفته میشه تعداد اونها دستکم 40 هزار شبه نظامی مسلح هست

این جبهه شامل گروه های زیر است
1:لشکر توحید
2:گردان های صقور الشام
3:لشکر فتح
4:گردان های فاروق
5:لشکر اسلام
6:تیپ اسلام
7:گردان های انصار الاسلام
8:تجمع گردان های بزاعه
9:لشکر اهل بیت
10:لشکر فرقان
11:هیئه امر بالمعروف و نصره المظلوم
12:لشکر فجر الاسلام
13:حرکه التحریر الوطنیه
14:گردان های شورای نظامی در دیر الزور
15:لشکر عبد الرحمان
16:لشکر حمص القدیمه
17:لشکر داوود
18.گردان های صقورِ الکردِ از القامشلی و از استان حمص
19.گردان حمصَ العدیه.
20. گردان محمدِ بنِ عبدِ الله.
21. گردان الشهیدِ احمدْ عوده. 22.گردان قلعهِ حمصَ.
23.گردان شهداءِ بابا عمرو.
24.گردان فرسانِ الحق.
25.گردان البراء بن مالک.
26.گردان عبد الله بن مسعود .
27.گردان جند الله.
28.گردان صقورِ حمص.
29.گردان ذو النورین.
30.گردان های العزّ بن عبد السلام
31.گردان های الهجره إلی الله
32.گردان الناصر صلاح الدّین
البته ممکنه گروه های دیگری هم باشند که زیر نظر جبهه تحریر سوریا الاسلامیه(جبهه اسلامی آزادسازی سوریه)فعالیت می کنند که اینجا نامشون نیومده



لینک و مطالب دیگری در همین رابطه : سلفی­ها و نیروهای افراطی در سوریه و جنگ نیابتی
 امیر سلفی‌های کُردستان ایران کشته شد+عکس

پاینوشت : اشاره به منابع خبری گوناگون به معنی تائید خبرگزاری ها نیست و برای مستند بودن مطلب تحقیقی و تحلیلی بایستی به منابع خبری اشاره کرد یا لینک داد.
 
ضمنا جنگ جریان ارتجاعی جیش العدل (و دیگر گروه های مشابه و فعال در سیستان و بلوچستان) با جمهوری ارتجاعی جمهوری اسلامی در راستای جنگ نیابتی بین دولتهای اسلامی حاکم بر ایران و منطقه مانند عربستان و قطر و...... است که به جنگ سنی با شیعه تبدیل شده است.


نظام جلالی 13.11.2013


در ضمن هر نوشته ای که نام فرد پای آن است به معنای آنست که نظر نویسنده می باشد .

۱ نظر:

  1. dar in ke dar Syria manande har jaye digar mortajein hozoor darand shaki nist ama an che esalat darad harekat ast ke be donbale khod tajrobe shojaat va agahi miavarad haman chizi ke dar farance shod va dar yek prose toolani be piroozie democrasi liberal dar barabare feodalsm anjamid va motmaen bashi fardaye mardome shojae Syria az mardom tarsoo va monfaele iran behtar khahad bood

    پاسخحذف